1. Home
  2. Hotelschool
  3. Vakkenpakket

Hotelschool 

AlgemeenCroho nr: 34118

Hotelschool vakkenpakket

Praktijkgericht is het sleutelwoord bij de hbo-opleiding Hotelschool: leren door doen dus! Het hotelschool-studieprogramma is opgezet in overleg met brancheverenigingen, netwerkorganisaties en experts uit de praktijk. Hierdoor sluit het aan bij de behoefte van de branche en bij de laatste trends.

Hieronder staan de vakken en projecten die je volgt bij de Hotelschool van Tio. Het vakkenpakket is opgedeeld in vijf onderdelen: hotelmanagement, eventmanagement, internationaal management, communicatie en toegepast onderzoek.
Gezien het belang van internationale ervaring volg je minimaal één onderdeel van je studie in het buitenland. Dit kan een (afstudeer) stage of internationale uitwisseling zijn.

Hotelmanagement 

Cooking skills

In de kookstudio ga je zelf aan de slag. Je leert o.a. blancheren, sauteren, pocheren, glaceren en snijtechnieken.

Hotel- en eventweek (project)

Je gaat een week lang een hotel runnen met medestudenten. Een half jaar voorbereiding gaat er aan vooraf. Menu’s samenstellen, personeelsroosters maken, kostprijzen calculeren, workshopprogramma’s organiseren, inkopen van goederen, de boekhouding opzetten, er komt nogal wat bij kijken om een hotel volledig te runnen. Maar in december is het dan zover!

Een deel van de tijd werk je in het hotel, een deel van de tijd ben je gast en volg je onder andere diverse workshops over bijvoorbeeld speciale wijnen, of volg je een cursus biertappen of cocktailshaken. In het hotel worden ook echte gasten uitgenodigd en ook de plaatselijke pers komt vaak op het evenement af. Belangrijk dus dat alles op en top draait!

Hotel- en Eventmanagement: Tio Hotel- en Eventweek

Eén van de docenten Hotel- en Eventmanagement over dit project: “Er moet heel veel werk verzet worden om een hotel draaiende te houden. Samen maken jullie een zo origineel mogelijk programma om zoveel mogelijk gasten te trekken. Dat is erg lastig! Communicatie is heel belangrijk, er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden. Natuurlijk krijg je te maken met de nodige uitdagingen: last-minute afzeggingen, alternatieve programma’s etc. De feesten die iedere avond een ander thema hebben, zorgen voor de nodige ontspanning en extra omzet waarmee je weer leuke artiesten, sprekers en dergelijke in kunt zetten.”

Food & beverage management

Menu engineering en design, foodconcepten, cateringmanagement, drankenkennis, prijsbepaling, kostenbewaking.

Hotelsimulatiegame (project)

Je strijdt met je managementteam tegen andere teams om het beste hotel te runnen. Financiering, inkoop, yieldmanagement, marketing, managementvaardigheden, alles komt aan bod.

Samen met vier medestudenten vorm je het management van een hotel. Een enorme uitdaging! Je voert strategisch hotelmanagement uit en neemt dus beslissingen die ook in een echt hotel aan bod komen. Zoals financiën, marketing, PR, HRM, uitbreidingen, verbouwingen, etcetera. Van tevoren schrijf je een businessplan met een executive summary, een SWOT-analyse, een marktanalyse, toekomstvoorspelling, leerdoelen en financiële doelen.

Gastcolleges

Drie gastcollegedagen, workshops van experts uit de branche.

Menu development & design

Wijn-spijscombinaties, voedingsgewoonten, dieetleer en samenstellen van menu’s.

Praktijkstage

Je doet werkervaring op in de hospitalitybranche.

Recht en horeca

Drank- en horecawet, privaatrecht, publiekrecht, belastingrecht, ondernemingsrecht, arbeidsrecht, internationaal recht.

Reserveringssystemen

Werken met diverse hotelreserveringssystemen.

Rooms division management

Gastvrijheid in relatie tot een gezonde bedrijfsvoering. Managing housekeeping operations, brandpreventie, yieldmanagement.

Vaktechniek hotel

Front office, duty managing, bedrijfsvoering, hotelclassificatiesystemen, administratie, banqueting.

Vaktechniek restaurant

Gastheerschap, mastiek, mise en place, debrasseren, adviseren en informeren van gasten.

VakkenProjecten
Cooking skills3
Hotel- en eventweek5
Food & beverage management3
Hotelsimulatiegame3
Gastcolleges1
 
Menu development & design1
 
Praktijkstage2
 
Recht en horeca2
 
Reserveringssystemen2
 
Rooms division management4
 
Vaktechniek hotel2
 
Vaktechniek restaurant2
 
Vakken
Cooking skills3
Food & beverage management3
Gastcolleges1
Menu development & design1
Praktijkstage2
Recht en horeca2
Reserveringssystemen2
Rooms division management4
Vaktechniek hotel2
Vaktechniek restaurant2
Projecten
Hotel- en eventweek5
Hotelsimulatiegame3

Eventmanagement

City marketing

Zet een stad op de kaart door middel van promotionele activiteiten zoals evenementen. Het doel van city marketing is een positief imago van de stad uit te dragen en meer bezoekers en toeristen naar deze stad te trekken.

Bezoek events

Bezoek van evenementen, analyse backstage en terugkoppeling van verbetersuggesties.

Creative concept design

Het ontwerpen van een concept op het gebied van hospitality of events. Bedenk en presenteer een onvergetelijke belevenis.

Eventweek 

Tijdens de Eventweek ga je in de praktijk ervaren hoe een evenement tot stand komt. Deze week is georganiseerd in samenwerking met het Genootschap voor Eventmanagers.

Een hele week zal er in groepsverband gewerkt worden aan een opdracht waarbij er een evenement bedacht moet worden voor een echte opdrachtgever. Tijdens de Eventweek geeft deze opdrachtgever een briefing, waarna de teams aan de slag gaan. Je gaat de strijd aan met je studiegenoten, want het team dat het beste event bedenkt wint een mooie prijs. Je bezoekt deze week ook diverse evenementen: een festival, concert, wedstrijd of theatervoorstelling bijvoorbeeld, en brengt verslag uit over de organisatie.

Leren door doen: projecten Hotel- en Eventmanagement

Eventmanagement

Van concept naar realisatie. PCO, projectmanagement, incentives, locatiekeuze, bidboek, promotie. Publieksevenementen, risicoanalyse, licht, techniek en media.

Student Tim Vernooij over Eventmanagement: “Eventmanagement is een heel belangrijk vak. Vooral de cases uit de praktijk zijn erg handig, hierdoor krijg je een goede basis en achtergrondkennis.”

Studente Anna Casemier over Eventmanagement: “Hier leer je de kneepjes van het vak.”

Eventmarketing

Evenementen en de relatie tot de merkidentiteit, relatiemanagement en verkoop. Hoe je een event optimaal kunt inzetten als marketinginstrument.

Eventprojectmanagement

Het toepassen van algemeen aanvaarde projectmanagementtools in de voorbereiding en planning van evenementen.

International events

Je leert waar je aan moet denken om succesvol een meeting in het buitenland te organiseren. Hoe je minister-presidenten en VIP’s succesvol op je congres ontvangt. En hoe je als eventmanager je internationale gasten zich overal ter wereld thuis kunt laten voelen door hun cultuur te begrijpen. 

Marketing

Strategische analyses, confrontatiematrix, marketingmix, operationeel marketingplan, strategisch plan. Afnemersgedrag, marktsegmentatie, positionering, marketingmix, promotie. Analyse van trends en ontwikkelingen, concurrentieanalyse, SWOT-analyse, confrontatiematrix.

Student Bauke van Eck over het vak Marketing: “Aan Marketing heb ik veel gehad.”

Masterclasses

Diverse masterclasses op het gebied van eventmanagement, sales, marketing en hospitality.

Meetings, incentives, conferencing, exhibitions (MICE)

Eventmanagement waarbij grote groepen, uiteraard goed van tevoren gepland, worden samengebracht voor een specifiek doel.

Sport- en festivalmanagement

Crowd eventmanagement, gericht op sportevenementen en festivals. O.a. het management van eventdetails als artiesten, sporters, locatie en veiligheid.

Trends & ontwikkelingen

Trends en ontwikkelingen op het gebied van eventmanagement: wat gaat er gebeuren met publieksevenementen, sportevenementen, muziekevents en beurzen. En welke invloed hebben technologische ontwikkelingen op evenementen?

VakkenProjecten
City marketing1
Bezoek events
Creative concept design1
Eventweek1
Eventmanagement3
 
Eventmarketing2
 
Eventprojectmanagement2
 
International events1
 
Marketing10
 
Masterclasses
 
MICE3
 
Sport- en festivalmanagement2
 
Trends & ontwikkelingen1
 
Vakken
City marketing1
Creative concept design1
Eventmanagement3
Eventmarketing2
Eventprojectmanagement2
International events1
Marketing10
Masterclasses
MICE3
Sport- en festivalmanagement2
Trends & ontwikkelingen1
Projecten
Bezoek events
Eventweek1

Internationaal management

Bedrijfsbezoeken

Bezoeken aan o.a. hotels, brouwerij, vakbeurs, wijnhuis, congresorganisatie, evenementenorganisatie en Horecava.

Internationale studiereis

Een reis binnen Europa waarin je ook partnerscholen bezoekt, internationale colleges volgt, case studies uitvoert en multinationals bezoekt. Onder het mom van ‘leren door doen’ leer je nog beter de theoretische kennis in de praktijk toe te passen. Een perfecte mix van business en pleasure.

College Tour met Richard Krajicek in Londen

Corporate social responsibility

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, oftewel duurzaam ondernemen, is een vorm van ondernemen waarbij People, Planet en Profit centraal staat.

Naast de major, waarin je de vakken van het curriculum volgt, kies je één minor van 30 EC’s of twee minors van 15 EC’s om je te specialiseren of je kennis te verbreden.

Digital marketing

Kennis en toepassing van digital marketing, waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactive media.

Ondernemingsplan

Een must voor iedere startende ondernemer: een goed ondernemingsplan. Bij dit project mag je met z'n tweeën zelf een product bedenken om op de markt te brengen. Je kunt er ook voor kiezen een innovatie door te voeren bij een al bestaand product.

Je ondernemingsplan bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een productieplan, een managementplan, een financieel plan en de doelstellingen.

E-commerce

Het kopen en verkopen van producten en diensten via het internet. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een hotelovernachting of reis of het verkopen van producten via een webshop.

Organisatieadvies

Je onderzoekt diverse bedrijfsprocessen binnen een bedrijf van jouw keuze. Een ideale mogelijkheid om alvast te voelen hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Naar aanleiding van jouw onderzoek, breng je advies uit aan het bedrijf. Dit kan een advies zijn op diverse gebieden, zoals bijvoorbeeld efficiency of kostenbesparing.

Het onderzoek binnen het bedrijf doe je zoveel mogelijk zelf. Om aan informatie te komen, plan je een aantal gesprekken bij het bedrijf en vraag je cijfermateriaal op. Op basis hiervan vorm je je advies. Vanzelfsprekend wordt dit advies besproken met en overhandigd aan het bedrijf, die deze nieuwe ideeën zeker op waarde weet te schatten. Er wordt onderzoek verricht op de vakgebieden bedrijfseconomie, inkoopmanagement, organisatie en personeelsbeleid, marketing en e-commerce.

Finance & accounting

Financieel management, inschatten van bedrijfsmatige en financiële risico’s, ROI, fusies en overnames. Rechtsvormen, kostprijs, kengetallen, verslaggeving, winst, financiering van de onderneming.

(Internationale) Stages

Kies een (internationale) stage om het geleerde in praktijk te brengen en om werkervaring op te doen. Je loopt twee stages van minimaal 13 weken.

Human resource management

Werving, selectie, personeelsplanning, functioneringsgesprekken en loopbaanbegeleiding.

Informatiemanagement

Tijdens en na je studie zal je veel te maken krijgen met CRM, CMS en andere informatiesystemen. Vanuit informatiebehoeften kom je samen met de ICT-afdeling tot een informatievoorziening, waarbij jij als gebruiker een spil bent in de opzet en verbetering van deze systemen.

Managementvaardigheden

Leiden van vergaderingen, motiveren, conflicthantering, gesprekstechnieken, managementstijlen.

Operations management

Efficiëntie en effectiviteit van bedrijfsprocessen in de hospitalitybranche. Ontwerp en analyse van processen, kwaliteitszorg.

Organisational behaviour

Managementproces, informatiestromen, organisatiecultuur, organisatiemodellen, besluitvormingsproces, verandermanagement.

Professionele ontwikkeling

Beroepsoriëntatie, competentieontwikkeling, sollicitatietraining.

Supply chain management

Make or buy, vendor rating, benchmarking, inkoopprocessen, contracteren, onderhandelen.

VakkenProjecten
Bedrijfsbezoeken1
Internationale studiereis3
Corporate social responsibility2
Minor30
Digital marketing3
Ondernemingsplan4
E-commerce3
Organisatieadvies5
Finance & accounting6
(Internationale) Stages40
Human resource management4
 
Informatiemanagement2
 
Managementvaardigheden2
 
Operations management3
 
Organisational behaviour3
 
Professionele ontwikkeling2
 
Supply chain management3
 
Vakken
Bedrijfsbezoeken1
Corporate social responsibility2
Digital marketing3
E-commerce3
Finance & accounting6
Human resource management4
Informatiemanagement2
Managementvaardigheden2
Operations management3
Organisational behaviour3
Professionele ontwikkeling2
Supply chain management3
Projecten
Internationale studiereis3
Minor30
Ondernemingsplan4
Organisatieadvies5
(Internationale) Stages40

Communicatie

Commerciële vaardigheden

Acquisitie, verkooptechnieken, onderhandelen, klantentyperingen, rollenspellen en elevator pitch.

Communicatie

Presentatietechnieken, adviseren, interviewtechnieken, slechtnieuwsgesprekken, vergaderen, assertiviteit.

Corporate communication

Huisstijl, imago, brochures, advertenties, perscommunicatie, DM, jaarverslagen.

Cross-cultural communication

Interculturele interactie, communicatie en conflicthantering, culturele sensitiviteit.

Duits, Frans, Spaans

Branchegerichte communicatie met gasten en collega’s waarbij aandacht wordt besteed aan grammatica, uitspraak, presenteren, luisteren, schrijven en lezen van vakteksten.

Engels

Branchegerichte communicatie op managementniveau, luisteren, schrijven en lezen van maatschappelijk en werkgerelateerde teksten.

Zakelijke communicatie

Schrijven van zakelijke brieven, commerciële teksten en rapportages.

Vakken
Commerciële vaardigheden1
Communicatie1
Corporate communication2
Cross-cultural communication2
Duits, Frans, Spaans3
Engels6
Zakelijke communicatie4
Vakken
Commerciële vaardigheden1
Communicatie1
Corporate communication2
Cross-cultural communication2
Duits, Frans, Spaans3
Engels6
Zakelijke communicatie4

Toegepast onderzoek

Data-analyse

Business modellen toepassen, informatie verzamelen en conclusies trekken.

Afstuderen

Na de voorbereiding in het tweede semester ga je zelfstandig of binnen een bedrijf een door jezelf gekozen onderzoek verrichten.

Methoden en technieken

Onderzoeksvaardigheden: probleemstelling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, vragenlijstconstructie, literatuuronderzoek, veldwerk, analyse, rapportage.

Opzetten, uitvoeren, analyseren en interpreteren van een onderzoek, analyseren van en inspelen op trends in de branche, onderzoeksstrategieën.

Marktonderzoek

Het project Marktonderzoek helpt je om je goed voor te bereiden op je afstudeeropdracht. In groepen van vier voer je een eigen branchegericht onderzoek uit. Er wordt een probleemstelling en een onderzoeksvraag geformuleerd. Samen denken jullie na over hoe je het onderzoek uit gaat voeren.

Je benadert de door jou gekozen doelgroep actief om informatie te verzamelen en conclusies te kunnen formuleren. Je schrijft een onderzoeksverslag, dat ook gepresenteerd moet worden. Een uitdagend project! Na het afronden van dit project heb je voldoende bagage om je afstudeeropdracht goed te kunnen afronden.

VakkenProjecten
Data-analyse2
Afstuderen30
Methoden en technieken7
Marktonderzoek3
Vakken
Data-analyse2
Methoden en technieken7
Projecten
Afstuderen30
Marktonderzoek3

Hotelschool met 5 vestigingen

Tio heeft maar liefst vijf vestigingen waar je de hotelschoolopleiding kunt volgen: