Hotelschool vakkenpakket
Praktijkgericht is het sleutelwoord bij de hbo-opleiding Hotelschool: leren door doen dus! Het hotelschool-studieprogramma is opgezet in overleg met brancheverenigingen, netwerkorganisaties en experts uit de praktijk. Hierdoor sluit het aan bij de behoefte van de branche en bij de laatste trends.
Hieronder tonen we je het studieprogramma van de hotelschoolopleiding. Het is onderverdeeld in 5 domeinen: hotelmanagement, eventmanagement, internationaal management, communicatie en toegepast onderzoek. En per domein staat aangegeven welke vakken en projecten je gaat volgen. Omdat internationale ervaring in deze branche belangrijk is, volg je minimaal één onderdeel van je studie in het buitenland. Dit kan een stage, internationale uitwisseling of afstudeerproject zijn.
Hotelmanagement
Cooking skills
In de kookstudio ga je zelf aan de slag. Je leert o.a. blancheren, sauteren, pocheren, glaceren en snijtechnieken.
Hotel- en eventweek (project)
Je gaat een week lang een hotel runnen met medestudenten. Een half jaar voorbereiding gaat er aan vooraf. Menu’s samenstellen, personeelsroosters maken, kostprijzen calculeren, workshopprogramma’s organiseren, inkopen van goederen, de boekhouding opzetten, er komt nogal wat bij kijken om een hotel volledig te runnen. Maar in december is het dan zover!
Een deel van de tijd werk je in het hotel, een deel van de tijd ben je gast en volg je onder andere diverse workshops over bijvoorbeeld speciale wijnen, of volg je een cursus biertappen of cocktailshaken. In het hotel worden ook echte gasten uitgenodigd en ook de plaatselijke pers komt vaak op het evenement af. Belangrijk dus dat alles op en top draait!
Eén van de docenten Hotel- en Eventmanagement over dit project: “Er moet heel veel werk verzet worden om een hotel draaiende te houden. Samen maken jullie een zo origineel mogelijk programma om zoveel mogelijk gasten te trekken. Dat is erg lastig! Communicatie is heel belangrijk, er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden. Natuurlijk krijg je te maken met de nodige uitdagingen: last-minute afzeggingen, alternatieve programma’s etc. De feesten die iedere avond een ander thema hebben, zorgen voor de nodige ontspanning en extra omzet waarmee je weer leuke artiesten, sprekers en dergelijke in kunt zetten.”
Food & beverage management
Menu engineering en design, foodconcepten, cateringmanagement, drankenkennis, prijsbepaling, kostenbewaking.
Hotelsimulatiegame (project)
Je strijdt met je managementteam tegen andere teams om het beste hotel te runnen. Financiering, inkoop, yieldmanagement, marketing, managementvaardigheden, alles komt aan bod.
Samen met vier medestudenten vorm je het management van een hotel. Een enorme uitdaging! Je voert strategisch hotelmanagement uit en neemt dus beslissingen die ook in een echt hotel aan bod komen. Zoals financiën, marketing, PR, HRM, uitbreidingen, verbouwingen, etcetera. Van tevoren schrijf je een businessplan met een executive summary, een SWOT-analyse, een marktanalyse, toekomstvoorspelling, leerdoelen en financiële doelen.
Gastcolleges
Drie gastcollegedagen, workshops van experts uit de branche.
Menu development & design
Wijn-spijscombinaties, voedingsgewoonten, dieetleer en samenstellen van menu’s.
Praktijkstage
Je doet werkervaring op in de hospitalitybranche.
Recht en horeca
Drank- en horecawet, privaatrecht, publiekrecht, belastingrecht, ondernemingsrecht, arbeidsrecht, internationaal recht.
Reserveringssystemen
Werken met diverse hotelreserveringssystemen.
Rooms division management
Gastvrijheid in relatie tot een gezonde bedrijfsvoering. Managing housekeeping operations, brandpreventie, yieldmanagement.
Vaktechniek hotel
Front office, duty managing, bedrijfsvoering, hotelclassificatiesystemen, administratie, banqueting.
Vaktechniek restaurant
Gastheerschap, mastiek, mise en place, debrasseren, adviseren en informeren van gasten.
Vakken | Projecten |
---|---|
Cooking skills3 | Hotel- en eventweek5 |
Food & beverage management3 | Hotelsimulatiegame3 |
Gastcolleges1 | |
Menu development & design1 | |
Praktijkstage2 | |
Recht en horeca2 | |
Reserveringssystemen2 | |
Rooms division management4 | |
Vaktechniek hotel2 | |
Vaktechniek restaurant2 |
Eventmanagement
City marketing
Zet een stad op de kaart door middel van promotionele activiteiten zoals evenementen. Het doel van city marketing is een positief imago van de stad uit te dragen en meer bezoekers en toeristen naar deze stad te trekken.
Bezoek events
Bezoek van evenementen, analyse backstage en terugkoppeling van verbetersuggesties.
Creative concept design
Het ontwerpen van een concept op het gebied van hospitality of events. Bedenk en presenteer een onvergetelijke belevenis.
Eventweek
Tijdens de Eventweek ga je in de praktijk ervaren hoe een evenement tot stand komt. Deze week is georganiseerd in samenwerking met het Genootschap voor Eventmanagers.
Een hele week zal er in groepsverband gewerkt worden aan een opdracht waarbij er een evenement bedacht moet worden voor een echte opdrachtgever. Tijdens de Eventweek geeft deze opdrachtgever een briefing, waarna de teams aan de slag gaan. Je gaat de strijd aan met je studiegenoten, want het team dat het beste event bedenkt wint een mooie prijs. Je bezoekt deze week ook diverse evenementen: een festival, concert, wedstrijd of theatervoorstelling bijvoorbeeld, en brengt verslag uit over de organisatie.
Eventmanagement
Van concept naar realisatie. PCO, projectmanagement, incentives, locatiekeuze, bidboek, promotie. Publieksevenementen, risicoanalyse, licht, techniek en media.
Student Tim Vernooij over Eventmanagement: “Eventmanagement is een heel belangrijk vak. Vooral de cases uit de praktijk zijn erg handig, hierdoor krijg je een goede basis en achtergrondkennis.”
Studente Anna Casemier over Eventmanagement: “Hier leer je de kneepjes van het vak.”
Eventmarketing
Evenementen en de relatie tot de merkidentiteit, relatiemanagement en verkoop. Hoe je een event optimaal kunt inzetten als marketinginstrument.
Eventprojectmanagement
Het toepassen van algemeen aanvaarde projectmanagementtools in de voorbereiding en planning van evenementen.
International events
Je leert waar je aan moet denken om succesvol een meeting in het buitenland te organiseren. Hoe je minister-presidenten en VIP’s succesvol op je congres ontvangt. En hoe je als eventmanager je internationale gasten zich overal ter wereld thuis kunt laten voelen door hun cultuur te begrijpen.
Marketing
Strategische analyses, confrontatiematrix, marketingmix, operationeel marketingplan, strategisch plan. Afnemersgedrag, marktsegmentatie, positionering, marketingmix, promotie. Analyse van trends en ontwikkelingen, concurrentieanalyse, SWOT-analyse, confrontatiematrix.
Student Bauke van Eck over het vak Marketing: “Aan Marketing heb ik veel gehad.”
Masterclasses
Diverse masterclasses op het gebied van eventmanagement, sales, marketing en hospitality.
Meetings, incentives, conferencing, exhibitions (MICE)
Eventmanagement waarbij grote groepen, uiteraard goed van tevoren gepland, worden samengebracht voor een specifiek doel.
Sport- en festivalmanagement
Crowd eventmanagement, gericht op sportevenementen en festivals. O.a. het management van eventdetails als artiesten, sporters, locatie en veiligheid.
Trends & ontwikkelingen
Trends en ontwikkelingen op het gebied van eventmanagement: wat gaat er gebeuren met publieksevenementen, sportevenementen, muziekevents en beurzen. En welke invloed hebben technologische ontwikkelingen op evenementen?
Vakken | Projecten |
---|---|
City marketing1 | Bezoek events |
Creative concept design1 | Eventweek1 |
Eventmanagement3 | |
Eventmarketing2 | |
Eventprojectmanagement2 | |
International events1 | |
Marketing10 | |
Masterclasses | |
MICE3 | |
Sport- en festivalmanagement2 | |
Trends & ontwikkelingen1 |
Internationaal management
Bedrijfsbezoeken
Bezoeken aan o.a. hotels, brouwerij, vakbeurs, wijnhuis, congresorganisatie, evenementenorganisatie en Horecava.
Internationale studiereis
Een reis binnen Europa waarin je ook partnerscholen bezoekt, internationale colleges volgt, case studies uitvoert en multinationals bezoekt. Onder het mom van ‘leren door doen’ leer je nog beter de theoretische kennis in de praktijk toe te passen. Een perfecte mix van business en pleasure.
Corporate social responsibility
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, oftewel duurzaam ondernemen, is een vorm van ondernemen waarbij People, Planet en Profit centraal staat.
Naast de major, waarin je de vakken van het curriculum volgt, kies je één minor van 30 EC’s of twee minors van 15 EC’s om je te specialiseren of je kennis te verbreden.
Digital marketing
Kennis en toepassing van digital marketing, waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactive media.
Ondernemingsplan
Een must voor iedere startende ondernemer: een goed ondernemingsplan. Bij dit project mag je met z'n tweeën zelf een product bedenken om op de markt te brengen. Je kunt er ook voor kiezen een innovatie door te voeren bij een al bestaand product.
Je ondernemingsplan bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een productieplan, een managementplan, een financieel plan en de doelstellingen.
E-commerce
Het kopen en verkopen van producten en diensten via het internet. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een hotelovernachting of reis of het verkopen van producten via een webshop.
Organisatieadvies
Je onderzoekt diverse bedrijfsprocessen binnen een bedrijf van jouw keuze. Een ideale mogelijkheid om alvast te voelen hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Naar aanleiding van jouw onderzoek, breng je advies uit aan het bedrijf. Dit kan een advies zijn op diverse gebieden, zoals bijvoorbeeld efficiency of kostenbesparing.
Het onderzoek binnen het bedrijf doe je zoveel mogelijk zelf. Om aan informatie te komen, plan je een aantal gesprekken bij het bedrijf en vraag je cijfermateriaal op. Op basis hiervan vorm je je advies. Vanzelfsprekend wordt dit advies besproken met en overhandigd aan het bedrijf, die deze nieuwe ideeën zeker op waarde weet te schatten. Er wordt onderzoek verricht op de vakgebieden bedrijfseconomie, inkoopmanagement, organisatie en personeelsbeleid, marketing en e-commerce.
Finance & accounting
Financieel management, inschatten van bedrijfsmatige en financiële risico’s, ROI, fusies en overnames. Rechtsvormen, kostprijs, kengetallen, verslaggeving, winst, financiering van de onderneming.
(Internationale) Stages
Kies een (internationale) stage om het geleerde in praktijk te brengen en om werkervaring op te doen. Je loopt twee stages van minimaal 13 weken.
Human resource management
Werving, selectie, personeelsplanning, functioneringsgesprekken en loopbaanbegeleiding.
Informatiemanagement
Tijdens en na je studie zal je veel te maken krijgen met CRM, CMS en andere informatiesystemen. Vanuit informatiebehoeften kom je samen met de ICT-afdeling tot een informatievoorziening, waarbij jij als gebruiker een spil bent in de opzet en verbetering van deze systemen.
Managementvaardigheden
Leiden van vergaderingen, motiveren, conflicthantering, gesprekstechnieken, managementstijlen.
Operations management
Efficiëntie en effectiviteit van bedrijfsprocessen in de hospitalitybranche. Ontwerp en analyse van processen, kwaliteitszorg.
Organisational behaviour
Managementproces, informatiestromen, organisatiecultuur, organisatiemodellen, besluitvormingsproces, verandermanagement.
Professionele ontwikkeling
Beroepsoriëntatie, competentieontwikkeling, sollicitatietraining.
Supply chain management
Make or buy, vendor rating, benchmarking, inkoopprocessen, contracteren, onderhandelen.
Vakken | Projecten |
---|---|
Bedrijfsbezoeken1 | Internationale studiereis3 |
Corporate social responsibility2 | Minor30 |
Digital marketing3 | Ondernemingsplan4 |
E-commerce3 | Organisatieadvies5 |
Finance & accounting6 | (Internationale) Stages40 |
Human resource management4 | |
Informatiemanagement2 | |
Managementvaardigheden2 | |
Operations management3 | |
Organisational behaviour3 | |
Professionele ontwikkeling2 | |
Supply chain management3 |
Communicatie
Commerciële vaardigheden
Acquisitie, verkooptechnieken, onderhandelen, klantentyperingen, rollenspellen en elevator pitch.
Communicatie
Presentatietechnieken, adviseren, interviewtechnieken, slechtnieuwsgesprekken, vergaderen, assertiviteit.
Corporate communication
Huisstijl, imago, brochures, advertenties, perscommunicatie, DM, jaarverslagen.
Cross-cultural communication
Interculturele interactie, communicatie en conflicthantering, culturele sensitiviteit.
Duits, Frans, Spaans
Branchegerichte communicatie met gasten en collega’s waarbij aandacht wordt besteed aan grammatica, uitspraak, presenteren, luisteren, schrijven en lezen van vakteksten.
Engels
Branchegerichte communicatie op managementniveau, luisteren, schrijven en lezen van maatschappelijk en werkgerelateerde teksten.
Zakelijke communicatie
Schrijven van zakelijke brieven, commerciële teksten en rapportages.
Vakken |
---|
Commerciële vaardigheden1 |
Communicatie1 |
Corporate communication2 |
Cross-cultural communication2 |
Duits, Frans, Spaans3 |
Engels6 |
Zakelijke communicatie4 |
Toegepast onderzoek
Data-analyse
Business modellen toepassen, informatie verzamelen en conclusies trekken.
Afstuderen
Na de voorbereiding in het tweede semester ga je zelfstandig of binnen een bedrijf een door jezelf gekozen onderzoek verrichten.
Methoden en technieken
Onderzoeksvaardigheden: probleemstelling, kwalitatief en kwantitatief onderzoek, vragenlijstconstructie, literatuuronderzoek, veldwerk, analyse, rapportage.
Opzetten, uitvoeren, analyseren en interpreteren van een onderzoek, analyseren van en inspelen op trends in de branche, onderzoeksstrategieën.
Marktonderzoek
Het project Marktonderzoek helpt je om je goed voor te bereiden op je afstudeeropdracht. In groepen van vier voer je een eigen branchegericht onderzoek uit. Er wordt een probleemstelling en een onderzoeksvraag geformuleerd. Samen denken jullie na over hoe je het onderzoek uit gaat voeren.
Je benadert de door jou gekozen doelgroep actief om informatie te verzamelen en conclusies te kunnen formuleren. Je schrijft een onderzoeksverslag, dat ook gepresenteerd moet worden. Een uitdagend project! Na het afronden van dit project heb je voldoende bagage om je afstudeeropdracht goed te kunnen afronden.
Vakken | Projecten |
---|---|
Data-analyse2 | Afstuderen30 |
Methoden en technieken7 | Marktonderzoek3 |
Hotelschool op 6 locaties
Tio heeft maar liefst zes locaties waar je de hotelschoolopleiding kunt volgen:
- Hotelschool Amsterdam
- Hotelschool Eindhoven
- Hotelschool Groningen
- Hotelschool Hengelo
- Hotelschool Rotterdam
- Hotelschool Utrecht